به فروشگاه اینترنتی طرحان دیزاین خوش آمدید.

صندلی بارسلونا

صندلی بارسلونا

صندلی بارسلونا

مدرنیسم حاصل صدها سال تغییرات بنیادی در فرهنگ اروپا بود، این تغییرات گام به گام در ظاهر زندگی اروپا نیز نمایان شد. یکی از این گام ها انقلاب صنعتی بود، از دوران انقلاب صنعتی طیف وسیعی از محصولات و دستگاه های گوناگون به روش های صنعتی تولید می شد اما طراحی آنها هنوز تابع موازین سبکی و زیباشناسی سنتی بود، اما از اوایل قرن بیستم و بویژه بعد از جنگ جهانی اول (۱۹۱۹) زیبایی شناسی هم متحول شد و یک زبان فرمی مدرن پدیدار شد. چند طراح برجسته در آن روزگار بودند که توانستند در این نقطۀ تاریخی سیر تکامل طراحی مدرن را به اوج فرمی آن برسانند، در این سلسله مطالب به معرفی این طراحان و آثار شاخص آنها می پردازیم، آثاری که با زبان فرمی خود سرمشقی برای طراحی مدرن بودند و ده ها سال بر دنیای طراحی محصول و مبلمان سلطنت کردند.

 

 

میس ون دروهه و صندلی بارسلونا

پیتر بلیک در کتاب «پیشگامان معماری مدرن» میس ون دروهه را یکی از سه معمار شاخص مدرنیسم دانسته است. لودویگ میس ون دروهه (۱۸۸۶-۱۹۶۹) فرزند یک بنا بود و با فنون ساختمان سازی به خوبی آشنا بود. وی در آتلیه های معماری آموزش معماری دید و یکی از شاگردان برجستۀ آتلیه «پیتر بهرنس»، طراحی بزرگ ابتدای قرن بیستم بود. میس پس از سالها تجربه اندوزی از حدود سال ۱۹۲۶ توانست پروژه های خودش را آغاز کند و به لطف فضای مستعد آن زمان خیلی زود توانست به یکی از طراحان برجستۀ مدرنیسم تبدیل شود. میس ون دروهه یکی از نسل نخست طراحان مدرن بود که زبان فرمی نوین را به خوبی در آثارش پرورش داد.صندلی بارسلونا

 

 

در سال ۱۹۲۹، غرفۀ آلمان در اکسپوی بارسلون به میس و لیلی ریچ سپرده شد و این غرفه جایی بود که دنیا با فرم مدرن آلمانی به خوبی آشنا شد.طرحان دیزاین

 

 

 

 

 

تنها طراحی معماری این غرفه خاص نبود بلکه میس برای این غرفه یک صندلی خاص هم طراحی کرد، طرحی که به «صندلی بارسلونا» معروف شد. در اون روزگار (که حالا یک قرن از آن می گذرد)، دغدغۀ اصلی طراحان رسیدن به فرم هایی بود که در عین سادگی، زیبا، سودمند و بیانگر روحِ دورانِ خـــود باشند.

 

طراحی یک قطعه مبل با کلی تزئیناتِ پر زرق و برق، اصلاً کار سختی نیست، اما این خیلی سخت است که یه قطعه از مبلمان را طوری طراحی کنیم که بدون استفاده از تزئینات، در عین سادگی جذاب باشد و فرهنگ و روح زمانۀ خود را منعکس کند. این اتفاقی است که در صندلی بارسلون روی داده است و آن را به یک نماد عالی از دوران مدرن تبدیل کرده است. اما چرا این صندلی اینقدر موفق بوده است؟

یکی از دلایل موفقیت آثار بزرگ این است که به تمام جزئیات آنها دقت شده است. این ویژگی در صندلی بارسلون در اوج خود رعایت شده است، در عین حال که هیچ چیز اضافی ای وجود ندارد، حتی نمای پشت صندلی یا عمق لمسه دوزی ها هم به دقت کار شده است.البته گفتن این حرف راحت است اما در عمل برای رسیدن به این ویژگی، لازم است که که بارها یک طرح را بسازی و جزئیاتش را با نگاهی نقادانه وارسی کنی و این یعنی هفته ها کار سنگین.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صندلی بارسلون یک زیر پایی خیلی قشنگ هم دارد که به راحتی نشسـتن در زمان طولانی خیلی کمک می کند و یک مکمل بسیار خوب برای صندلی است. اما اگر به فکر استفاده از این صندلی در طراحی های خود هستید به یاد داشته باشید که امروزه این صندلی بیشتر برای فضاهای مدرن و بشدت کمینه گرا مناسب است، بخصوص فضاهای دفتری و غیر مسکونی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از صفحه اینستاگرام طرحان دیزاین دیدن کنیدhttps://www.instagram.com/tarhan.co/:

 

 

این مقاله توسط تیم طرحان دیزاین نوشته شده است.

 

 

 

قبلی
هنر انتخاب ساعت دیواری مناسب برای خانه‌تان
بعد
ارزشمندی بی‌انتها: انواع طرح‌های ساعت کلاسیک برای هر اتاق

پست های مرتبط

نظرتان را بنویسید